بد و خوب غذايي براي حفظ سلامت و شادابي مو بد و خوب غذايي براي حفظ سلامت و شادابي مو .

بد و خوب غذايي براي حفظ سلامت و شادابي مو

بد و خوب غذايي براي حفظ سلامت مو

مو نقشي غير قابل انكار در زيبايي ظاهري انسان دارد و درخشش آن مي تواند نشانه اي از وضعيت خوب سلامت باشد. شرايط ظاهري موي سر شما مي تواند سرنخ هايي از وضعيت سلامت كلي بدن در اختيارتان قرار دهد.

 خوشبختانه براي حفظ سلامت پوست سر و مو مي توانيد اقدامات مختلفي انجام دهيد و اين روند از رژيم غذايي آغاز مي شود. برخي مواد غذايي مي توانند به سود پوست سر و مو باشند، در شرايطي كه برخي ديگر نتايجي معكوس را رقم مي زنند.

پرهيز كنيد: شيريني ها

وقتي يك ماده غذايي سرشار از قند يا تهيه شده از آرد پالايش شده، مانند نان سفيد يا دونات را مصرف مي كنيد، قند خون افزايش چشمگيري را تجربه مي كند كه ترشح انسولين را تحريك مي كند. اين شرايط موجب مي شود تا بدن آندروژن هاي بيشتري ترشح كند. اين هورمون مي تواند موجب كاهش فوليكول هاي موي شما شود و به طور بالقوه ريزش مو را در پي داشته باشد.

پرهيز كنيد: پروتئين حيواني بيش از حد

رژيم غذايي كتو به كاهش اندازه دور كمر كمك مي كند، اما گزينه چندان مناسبي براي موهاي شما نيست. پروتئين عنصري كليدي براي رويش مو است، اما مصرف بيش از حد پروتئيني كه از منابع حيواني تامين مي شود ممكن است به قيمت كمبود مواد مغذي ديگر تمام شود. در عوض مصرف فيبر بيشتر و پروتئين هاي گياهي را مد نظر قرار دهيد. از اين طريق دامنه گسترده‌تري از مواد مغذي كه براي سلامت كلي بدن ضروري هستند را دريافت خواهيد كرد و به بهبود سلامت مو نيز كمك مي كنيد. به ميزان كافي سيستين، اسيد آمينه پيش ساز كراتين، مصرف كنيد. كراتين پروتئين ساختاري اصلي در مو است. از منابع خوب براي سيستين مي توان به بروكلي، جوانه گندم، و فلفل هاي قرمز اشاره كرد.

پرهيز كنيد: غذاهايي با محتواي روي و آهن كم

كمبود روي و آهن مي تواند اثر چشمگيري بر سلامت مو داشته باشد. اگر دوست داريد از رشد قوي و سالم مو بهره‌مند شويد، تامين آهن از مواد غذايي حيواني، به ويژه گوشت گاو، مرغ، و ماهي اهميت دارد. اگر علاقه اي به مصرف گوشت نداريد مي توانيد سبزيجات برگدار را در رژيم غذايي خود جاي دهيد. مصرف غذاي دريايي مانند صدف چروك و غلات كامل نيز به تامين روي كمك مي كند.

پرهيز كنيد: ماهي هاي پر از جيوه

مصرف ماهي هاي حاوي اسيدهاي چرب امگا-3 به كاهش التهاب و تشويق رشد مو كمك مي كند. اما از غذاهاي دريايي با محتواي جيوه بالا مانند شمشير ماهي پرهيز مي كنيد، زيرا مي تواند به ريزش مو منجر شود. انتخاب هاي سالم‌تر شامل سالمون، تن، و هاليبوت مي شوند كه سرشار از منيزيم نيز هستند.

پرهيز كنيد: الكل

نوشيدني هاي الكلي مي توانند در چگونگي سوخت و ساز روي در بدن اختلال ايجاد كنند، كه يك ماده معدني مهم براي حفظ سلامت مو محسوب مي شود. همچنين، مصرف الكل مي تواند به كم آبي بدن منجر شود كه اين شرايط نيز بر مو اثرگذار است. الكل مي تواند مو را خشك‌تر، شكننده‌تر و هرچه بيشتر مستعد شكستگي سازد.

پرهيز كنيد: غذاهاي چرب

غذاهاي سرشار از چربي هاي اشباع و روغن هاي هيدروژنه مي توانند موجب مسدود شدن منافذ پوست، حتي روي پوست سر شوند. اين شرايط مي تواند به ريزش مو منجر شود. براي تهيه غذاهاي سرخ كردني محبوب خود مي توانيد از هواپز و روغن اندك استفاده كنيد.

بيشتر مصرف كنيد: دارچين

دارچين گردش خون را در بدن بهبود مي بخشد و پوست سر نيز از اين شرايط بي نصيب نمي ماند. اين به معناي ارسال مواد مغذي بيشتر به فوليكول هاي مو است كه رشد سريع‌تر و سالم‌تر مو را ممكن مي سازد.

 بيشتر مصرف كنيد: سيب زميني شيرين و كدو مسما

ميوه ها و سبزيجاتي كه داراي رنگ نارنجي درخشان هستند، مانند سيب زميني شيرين، كدو مسما، انبه، كدو تنبل، و حتي گوآوا براي حفظ سلامت مو بسيار مفيد هستند. آنها سرشار از بتا كاروتن هستند كه در بدن به ويتامين A تبديل مي شود و پوست سر را به توليد يك چربي سالم به نام سبوم تشويق مي كند كه درخشش و رطوبت بيشتر را براي مو به ارمغان مي آورد. با اين وجود، نبايد در مصرف ويتامين A زياده‌روي كرد، زيرا مي تواند به ريزش مو منجر شود.

 

 

 

بيشتر مصرف كنيد: بادام

بادام سرشار از ويتامين E است. اين ماده مغذي كه از خواص آنتي اكسيداني برخوردار است به ترميم بافت و كاهش التهاب كمك كرده و رشد مو را تشويق مي كند. از ديگر منابع خوب براي ويتامين E مي توان به دانه هاي آفتابگردان، دانه هاي كاج، اسفناج، و آووكادو اشاره كرد.

بيشتر مصرف كنيد: نخود

نخود سرشار از ويتامين B9 است كه به نام اسيد فوليك نيز شناخته مي شود و يك ماده مغذي مهم ديگر براي حفظ سلامت مو است. سبزيجات برگدار سبز، بوك چوي، كيل، اسفناج و برگ شلغم نيز از ديگر منابع خوب براي اين ويتامين هستند. اسيد فوليك به توليد گلبول هاي قرمز خون كمك مي كند كه اكسيژن و مواد مغذي را به بخش هاي مختلف بدن انتقال مي دهند و مو نيز از اين شرايط بي نصيب نمي ماند.

۱۴ راز سـلامـت مـو

از نخستين گام ها براي داشتن چهره ي زيبا و جذاب برخوردار بودن از موهايي زيبا و سالم مي باشد بنابراين بايد توجه ويژه اي نسبت به حفظ سلامت مو و مراقبت از آن داشت. از اين رو پرشين وي در اين بخش از اخبار زيبايي و آرايش شما را با چهارده راز سـلامـت مـو آشنا مي كند كه مي توانيد با بكارگيري اين رموز موهايي زيبا و درخشان داشته ياشيد.

آشنايي يا راز سـلامـت مـو

۱٫تقويت مو با سيليكون: بهترين روش براي درمان ريزش مو استفاده از نرم‌كننده‌هايي است كه حاوي سيليكون – dimethicone يا cyclomethicone – هستند. ۲٫ماهي و آجيل بخوريد: موادغذايي كه براي بدن مفيدند مي‌توانند به تندرستي موها كمك زيادي كنند. پروتئين و امگا ۳ موجود در ماهي سالمون و آجيل نقش زيادي در سلامت و شادابي موها دارند. سبزي‌هاي برگ‌سبز، لوبيا و كلم نيز براي موها مفيدند. استفاده از رژيم غذايي غيراصولي باعث كاهش مواد معدني بدن از قبيل روي، بيوتين، پروتئين و ريزش مو مي‌شود.

۳٫دوري از سشوار قوي: بيشتر افراد به دنبال سشوار‌هاي قوي هستند تا به سرعت موهايشان را خشك كنند تا وقت گرانبهايشان گرفته نشود اما تحقيقات نشان داده براي استفاده از سشوار‌هاي ضعيف و قوي بايد زمان يكساني صرف كرد. از سشواري استفاده كنيد كه حرارت و صداي كمتري داشته باشد تا موهايتان صدمه نبيند.۴٫شانه زدن عامل ريزش مو نيست: دانشمندان اعلام كرده‌اند شانه كردن مو علت ريزش مو نيست. متخصصان معتقدند روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار موي مردم به‌طور طبيعي مي‌ريزد. آنها توصيه مي‌كنند موهاي خيس را شانه نزنيد و از شانه‌هايي استفاده كنيد كه سوزن‌هايشان به موها آسيب نزنند.

۵٫از مدل‌هاي صدمه‌زننده دوري كنيد: دم‌اسبي كردن موها با استفاده از كش‌هاي محكم صدمه زيادي به موها مي‌زند. كشيدن موها مي‌تواند منجر به ريزش مو شود. اضافه كردن مصنوعات تزئيني در دراز مدت مي‌تواند احتمال صدمه ديدن موها را افزايش دهد. متخصصان توصيه مي‌كنند هرگز موهاي خيس را دم اسبي نكنيد.

 راز سـلامـت مـو با استفاده از رنگ هاي ملايم

۶٫از رنگ‌هاي ملايم استفاده كنيد: وقتي سن بالا مي‌رود موها خاكستري?رنگ و ضعيف و رشدشان كند مي‌شود. اين به آن معناست كه قيچي و رنگ‌هاي آرايشگر نبايد به موها بخورد. دكتر زو دراولوس، متخصص پوست و موي مدرسه پزشكي دانشگاه آلاباما گفت: «براي جلوگيري از آسيب ديدن موها بايد از رنگ‌هايي استفاده كرد كه حاوي مقادير اندكي ماده شيميايي باشند.

۷٫از ميان بردن چين و شكن موها در زمستان: رطوبت مي‌تواند به موهاي مجعد صدمه بزند. اما اين‌گونه موها در زمستان الكتريسيته ساكن توليد مي‌كنند و آرامش و آسايش را از ميان مي‌برند. براي حل اين مشكل مي‌توان از شامپوهاي حاوي PH متعادل استفاده كرد كه مي‌توانند الكتريسيته ساكن را از ميان ببرند.

۸٫دوري برس و شانه از موهاي فرفري: موهاي فرفري شكننده‌تر از انواع ديگر موها هستند. هرگز به موهاي فرفري شانه و برس نزنيد. از نرم‌كننده‌هاي حاوي پليمر كه موها را صاف مي‌كنند استفاده كنيد. استفاده بيش از حد از اتوهاي مو به موها آسيب مي‌زند.

۹٫عدم تغيير رنگ موها: افرادي كه رنگ موهايشان تيره است قصد دارند رنگ آنها را روشن كنند. اشخاص ديگري مي‌خواهند عكس اين كار را بكنند. اين افراد بايد بدانند رنگ كردن پي‌درپي مو، به آنها آسيب مي‌رساند. متخصصان پوست توصيه مي‌كنند فقط از رنگ‌هاي طبيعي استفاده كنيد.

راز سـلامـت مـو و حقايقي در مورد رنگ مو

۱۰٫آگاهي از حقايق رنگ مو: استفاده از رنگ‌هاي گوناگون مي‌تواند به موها صدمه بزند اما سلامتي انسان را به‌خطر نمي‌اندازد. متخصصان انجمن سرطان آمريكا معتقدند رنگ‌هاي شيميايي مو نمي‌توانند عامل ايجاد سرطان در بدن انسان باشند. برخي از محققان و پزشكان نگران تاثير مخرب رنگ‌هاي نيمه‌دايم و دائمي ‌اكسيداتيو قهوه‌اي يا سياه‌رنگ هستند. پزشكان معتقدند بايد از رنگ‌هاي طبيعي مانند حنا استفاده كرد.

۱۱٫استراحت دادن به موها: اگر موهايتان را با حوله خشك مي‌كنيد احتمال از دست دادن موهايتان را افزايش مي‌دهيد. گرما مي‌تواند به موها آسيب برساند. هرچند لحظه يك بار حوله را از سرتان برداريد و به موها استراحت دهيد تا تنفس كنند.

۱۲٫حفاظت موها در مقابل نورخورشيد: نورخورشيد با موها و پوست بدنتان مهربان نيست. نور خورشيد مي‌تواند موهايتان را خشك كند (به‌خصوص اگر رنگ‌شده باشد). از اسپري‌هايي استفاده كنيد كه حاوي SPF باشند و كلاه سرتان بگذاريد.

۱۳٫شستشوي موها پيش از ورود به استخر: دوش گرفتن و شستشوي مو قبل از ورود به استخر مي‌تواند از آسيب ديدن موها توسط كلر بكاهد. اگر موهايتان را پيش از ورود به استخر بشوييد موهايتان از آب اشباع مي‌شوند و كلر را جذب نمي‌كنند و ميزان آسيب موها بسيار كم مي‌شود. براي شستشوي موهايتان از شامپوهايي استفاده كنيد كه pH متعادلي داشته باشند.

۱۴٫از تغييرات موهايتان آگاه باشيد: تغييرات ناگهاني موهايتان مانند ريزش و شكستگي مو مي‌تواند نشانه بيماري باشد. براي مثال، ريزش مو مي‌تواند نشانه بيماري تيروييد و كمبودآهن خون يا ضعف سيستم ايمني بدن باشد. فورا به متخصص پوست و مو مراجعه كنيد.

راز سـلامـت مـو و نگهداري صحيح از آن

بسياري از افراد عادت دارند شب‌ها قبل از خواب دوش بگيرند و با موهاي خيس به رختخواب بروند. اين در حالي است كه موها در حالت خيسي ضعيف و شكننده هستند. بنابراين، وقتي كه شما با موهاي خيس به رختخواب مي‌رويد و سنگيني سر را تا صبح روي موها مي‌اندازيد، باعث بد حالت شدن موها، شكستن موها از ساقه و تا خوردن موها در صورتي كه موهاي لختي داشته باشيد، خواهيد شد. افرادي كه موهاي فر يا حالت‌داري دارند، اگر با موهاي خيس به رختخواب بروند، حتماً صبح روز بعد با موهايي كاملاً وز و خشك از رختخواب خارج خواهند شد. چاره چيست؟ حداقل ۲ ساعت قبل از خواب دوش بگيريد و موها را با كمك يك حوله نازك نخي و باد ملايم سشوار قبل از خواب كاملاً خشك كنيد باد سشوار را در فاصله نسبتاً زياد از موها بگيريد تا ساقه موها خشك و آسيب‌پذير نشوند.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۲۶:۳۹ توسط:شايان موضوع: